Dag 1: Reise om Natten

søn. 6 nov 2022

Vi drar fra Evenes klokken xx.xx
Flyet videre går fra Oslo kl.14.10, og vi lander i Dubai rett før midnatt
Etter en liten stopp her setter vi oss på flyet videre til Cape Town

Dag 2: Helderberg

man. 7 nov 2022

Vi lander i Cape Town kl 11.45, og går gjennom passkontroll og toll. På utsiden venter vår blide guide Vibeke Røre og sjåføren på oss. Vi kjører til hotellet som ligger omtrent 30 minutter unna. Her spiser vi lunsj

På ettermiddagen tar vi fri, og slapper av ved bassenget. Velkomstmiddag på hotellet, der Linn og Vibeke forteller om eventyret som venter.

Lunsj og middag

Dag 3: Helderberg

tir. 8 nov 2022

I dag tar vi det helt med ro etter en lang reise. Bare minutter unna hotellet ligger flere flotte vingårder, og vi spiser lunsj på en av disse. Et vinglass eller to blir det nok også. Ettermiddagen helt rolig ved bassenget

Aktiviteter og Tjenester

Dag 4: Botlierskop Private Game Reserve

ons. 9 nov 2022

Etter frokost kjører vi mot Botlierskop Game Reserve der Afrikas ville dyr venter på oss. Vi kjører gjennom en av Sør Afrikas eldste byer, Swellendam der vi stopper litt og strekker på beina.

Ved ankomst lodgen spiser vi en god lunsj før vi drar ut på såkalt afternoon game drive. I åpne biler drar vi ut og ser etter dyrene. Vel tilbake på lodgen kan vi skifte før middagen. På safari er det tidlig kvelden.

Lunsj og middag

Dag 5: Botlierskop Private Game Reserve

tor. 10 nov 2022

Vi vekkes grytidlig for å få med oss dagens første game drive før frokost. Etter frokost kan man sove litt igjen, kose seg ved bassenget, ta spabehandlinger, melde seg på fotsafari og mye annet. For de som ønsker er det også mulighet til å bestille en fottur eller ridetur blant dyrene

Midt på dagen er det lunsj før kveldens game drive. Etter middag er de fleste klare for køya, men baren holder åpent. Mange elsker å sitte rundt leirbålet og snakke om hva man har opplevd

Lunsj og middag

Dag 6: Plettenberg Bay

fre. 11 nov 2022

Etter en siste game drive og frokost fortsetter vi østover mot Plettenberg Bay. Nå har vi kommet inn i verdenskjente The Garden Route. Snart er vi framme i Pletts som det kalles lokalt. Her kan man rusle rundt i byen, eller dra til stranda. Nå er vi ved det Indiske Hav

Lunsj og middag

Dag 7: Plettenberg Bay

lør. 12 nov 2022

I dag kjører vi en time østover. Vi passerer bl annet verdens høyeste strikkhopp fra bro. De som vil kan prøve seg. I Storms River Village er det utallige aktiviteter å prøve seg på. Det er også flere hyggelige restauranter og puber her. De som vil slappe av, kan også bli på hotellet eller dra til stranda

Middag

Valgfritt

360 Natures Valley

Dag 8: Plettenberg Bay

søn. 13 nov 2022

I dag er det ingen ting som skjer. Slapp av på endeløse strender. Noen har kanskje lyst til å besøke en afrikansk kirke. Det kan ordnes

Badestrand

Dag 9: Stellenbosch

man. 14 nov 2022

Vi forlater Pletts etter frokost, og kjører vestover igjen. Vi kjører opp gjennom flotte fjell til Oudtshoorn. Nå har vi forlatt The Garden Route og kommet inn i et ørkenaktig område som heter De Klein Karoo. Dette er strutsens rike. Rundt år 1900 var Oudtshoorn en av verdens rikeste byer. Her bodde de såkalte Feather Barons, eller fjærbaronene. Alle har vel hørt uttrykket en fjær i hatten? Det er herfra fjærene kommer.

Etter å ha både hilst på, matet, og lært om strutsen er det tid for lunsj. Strutsekjøttet er en delikatesse, og noe av det sunneste du kan spise.  Kanskje like sunt som Lofottorsken? Godt er det i hvert fall.

Etter lunsj fortsetter vi vestover. Nå kjører vi såkalte Route 62, som er kåret til en av verdens vakreste veistrekninger. https://edition.cnn.com/videos/world/2020/01/02/south-africa-route-62-cape-town-port-elizabeth-inside-africa.cnn

På ettermiddagen kommer vi fram til Stellenbosch der vi sjekker inn og spiser middag

Aktiviteter og Tjenester

Dag 10: Stellenbosch

tir. 15 nov 2022

I dag skal vi utforske verdenskjente Cape Winelands. Vi besøker noen vingårder og får smake på mye god vin. Lunsj spiser vi på en av disse

Lunsj

Dag 11: Cape Town

ons. 16 nov 2022

Vi drar fra Stellenbosch og setter kursen mot verdenskjente Cape Point. Vi stopper også på Boulders Beach og spiser lunsj i Simonstown.

CAPE POINT

Aktiviteter og Tjenester

Dag 12: Cape Town

tor. 17 nov 2022

Alle har vel hørt om Nelson Mandela. I dag drar vi ut til øya for en omvisning. Vel tilbake på Waterfront møter vi en som kjente Mandela bedre enn de fleste. Christo Brand var fangevokteren som hadde ansvar for Mandela og de andre fangene. De utviklet et nært tillitsforhold, og ble etter hvert nære venner. Et vennskap som varte fram til Mandelas død. Det er en gripende historie han kan fortelle.

Etter lunsj kan man rusle rundt på Waterfront. Her finnes et fantastisk kunstmuseum, et flott akvarium og utallige butikker og retauranter

Robben Island RI from TM

Aktiviteter og Tjenester

Dag 13: Cape Town

fre. 18 nov 2022

I dag drar vi opp på Table Mountain. Vi kjører også rundt og kikker på andre områder av denne fantastiske byen

Aktiviteter og Tjenester

Dag 14: Cape Town

lør. 19 nov 2022

Intet besøk i Sør Afrika er komplett uten et besøk i en Township. Mange forbinder dette med dyp fattigdom, men vi vil vise dere en annen side. Dette er i virkeligheten en storby med 2-3 millioner innbyggere. Her finner du restauranter, barer, nattklubber, kaffebarer, kunstgallerier og et helt nytt spahotell. Vi spiser en deilig lunsj her før vi drar inn til byen igjen

Robben Island Table Mountain Cableway

Aktiviteter og Tjenester

Dag 15: Cape Town

søn. 20 nov 2022

Siste dagen i Cape Town. I dag kan vi rusle litt rundt på verdenskjente V&A Waterfront. Kanskje handle litt, eller bare ta livet med ro.

På kvelden avslutter vi med festmiddag på en flott afrikansk restaurant

Middag

Gold Dust Ceremony Handwashing Ceremony Served In Sharing And Individual Portions

Dag 16: Reise om Natten

man. 21 nov 2022

I dag er det ikke noe spesielt program. Vi sjekker ut etter frokost og tar livet med ro før vi drar til flyplassen tidlig på ettermiddagen

Dag 17: Slutten av Reiseruten

tir. 22 nov 2022

Snipp, snapp snute så var eventyret ute. Nå er vi hjemme i Norge igjen og drømmer om neste tur